Zásadní inovací ve skupině CSG je vývoj vodíkové Tatry

Mobility
Zásadní inovací ve skupině CSG je vývoj vodíkové Tatry. Vývoj probíhá v pětičlenném konsorciu firem i akademických pracovišť a je podpořený Technologickou agenturou ČR. Výsledkem prací bude automobil modelové řady Tatra Force poháněný elektrickým pohonem s vodíkovými palivovými články (FCEV).

Projekt byl zahájen v roce 2021. Pětičlenné konsorcium vede společnost ÚJV Řež. Na řešení projektu se dále podílejí společnosti Tatra Trucks, DEVINN, Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Centrum výzkumu Řež ze Skupiny ÚJV. Projekt je podpořený Technologickou agenturou ČR.

Práce na inovativním řešení bezemisního prototypu nákladního vozidla poháněného vodíkem by měly být dokončeny v roce 2023. Prototyp elektromobilu s vodíkovým palivovým článkem bude postaven na robustním podvozku Tatra Force nejnovější 3. generace a vybaven řadou podpůrných technologií, které umožní provoz vozidla v náročných podmínkách.

400
km
Dojezd vozidla na jedno naplnění
8x6
Konfigurace podvozku Tatra Force
30
kg
Tolik vodíku si poveze automobil s sebou ve 4 kompozitních tlakových nádržích

Pro Tatru jako výrobce automobilů do náročných podmínek je důležité, aby si vůz s elektrickým pohonem vozil zdroj vyrábějící elektrickou energii přímo na palubě, tedy aby vůz byl nezávislý na vnějších zdrojích. Z tohoto úhlu pohledu je technologie vodíkových palivových článků do budoucna nejperspektivnější.

TATRA FORCE e-DRIVE

Jde o elektrický pohon s tím, že palivový článek vyrábí potřebnou elektrickou energii chemickou reakcí z vodíku přímo na palubě vozu. Kromě trakčního elektromotoru, trakčních baterií a palivových článků, v daném případě dvou, jsou na vozidle také tlakové nádrže na vodík v plynném stavu. Kompozitních tlakových nádrží je šest o kapacitě 5 kg vodíku. Dojezd automobilu na jedno naplnění je 400 km.

Ve srovnání s dnes více rozšířenou bateriovou elektromobilitou má totiž vodíkový pohon nespornou výhodu v délce dojezdu. Odpadá také dlouhé nabíjení vozidla – tankování vodíku je dobou srovnatelné s klasickými čerpacími stanicemi paliv vyráběných z ropy.

Podvozek modelové řady Tatra Force 3. generace je v provedení s jednou nápravou vpředu a třemi nápravami vzadu. Tato konfigurace, s řízenou první a poslední nápravou, byla zvolena kvůli lepšímu rozložení hmotnosti a lepší manévrovatelnosti. Prototyp vozu bude primárně určen pro provoz v těžebním průmyslu, kde jej bude možné odzkoušet v těch nejnáročnějších podmínkách.

Sdílet